Alla inlägg under maj 2008

Av Helené Gidhammar - 8 maj 2008 10:32

Nu går du in i graviditetens sista tredjedel. Det är en spännande men också påfrestande tid, såväl psykiskt som fysiskt. En del kvinnor mår utmärkt under denna period, medan andra kan känna sig helt utmattade. Under dessa veckor kan du räkna med en viktuppgång på ca 4,5-5,5 kg, där barnet utgör ca 3-3,5 kg. Livmodern har under den senaste månaden växt ca 4cm och du kan känna ett tryck upp mot bröstkorgen. Detta kan ge en lätt obehagskänsla när de nedersta revbenen spänns ut.

Är du Rh-negativ görs en andra undersökning för att kontrollera om modern utvecklat antikroppar. Omkring dessa veckor görs ofta ett glukosbelastningstest, vilket innebär att man kontrolleras för att se ökad risk för graviditetsdiabetes. Även en kontroll av eventuell blodbrist görs.

Ditt barn är nu ca 25 cm långt från huvud till stjärt och vikten ca 1,2 kg. Det utvecklas och växer mycket snabbt nu. Lungorna är så pass färdigutvecklade att det klarar av att andas luft, men om barnet skulle födas så skulle hon eller han ändå behöva hjälp med andningen. Hos flickor är blygdläppar fortfarande små och täcker inte klitoris men under de sista veckorna växer de samman alltmer. Hos pojkar sjunker testiklarna ned i pungen. Fortsätt att prata med ditt barn för vid det här laget har det vant sig vid din röst. Den här sista tredjedelen av graviditeten kommer barnet framför allt att gå upp i vikt och enligt lag är barnet livsdugligt, vilket gör att det måste registreras om det föds. 

                                

Av Helené Gidhammar - 8 maj 2008 00:25

Tänk att jag fortfarande är vaken :) Otroligt! Jag som inte sov nått i natt o i dag har jag bara sovit ett par timmar, men jag är ganska trött! Ska bara kika klart på sista delen av Desperate Housewives, glömde ju skivorna i bilen så jag kunde ju inte se dom i går! Men nu har jag sätt dom, så jag har haft ett litet maraton för mej själv ikväll :)
Men efter sista delen måste jag sova, för i morron kommer mamma farmor o Martin o hämtar mej, så ska vi på Birsta o kika :) Efter de ska jag hem o gosa med min älskade som gör helg i morronbitti eller de är ju i dag för klockan är ju så mycket :) haha! Men nu väntar tv:n o sängen efter de..

Roger <3

Av Helené Gidhammar - 7 maj 2008 19:33

Dagen har varit jätte mysig! Jag o Roger kom väl hem vid fem i morrse kanske, käkade lite o kika på film, sedan slockna vi ganska fort i sängen kan jag lova :) Vid 11 klev vi upp, Mari skulle ju komma i dag! Så vid 1 ungefär kom hon o hämta mej så åkte vi till Birsta hon o jag :) Hon är allt för go! Var skit länge sedan vi sågs, så de var super trevligt. Kika runt lite på Birsta, fikade o fynda lite! Bara bäbissaker :) En mössa för 29:50, en body för 39:50, ett par byxor för 59 o 3 par kallingar åt Roger, hans älsklingskallingar, till halva priset dessutom :) Han blev så glad när han kom hem från körskolan! Han hade dessutom köpt prinsesstårta till mej :) Han är för underbar o han är min!
Efter de käka vi mat, strips o korv i ung, Roger som bestämde. Hans älsklingsmat! Sedan for han o jobba :/ Tråkigt som vanligt! Så nu kikar jag på tv o slöar framför datorn om vartannat.. Kvällen lär nog se ut så tills sängen väntar!

Dagens fynd :)

Av Helené Gidhammar - 6 maj 2008 16:50

Nu håller Roger på o ladda ner en massa nya avsitt av Desperate Housewives åt mej :) Så i kväll ska jag åke med Roger o jobba, så jag slipper sova själv i natt ;)
Har precis ätit, köttfärssås o mackisar. Sedan ska vi ta en dusch o efter de far vi väl!

I dag skulle igentligen Mari komma, men dom ringde i går o ville att hon skulle jobba. Så vi får ta de en annan dag :) Skulle åkt med henne hem till Stöde o sedan skulle pappa hämta mej där så skulle jag vara hemma ett par dagar, men så blev de inte. Lät som mamma blev lite besviken, men tänkte åka dit nån annan dag så kan jag vara där längre :)

I helgen ska vi mysa bara jag o Roger :) På Fredag ha vi tvättsutan o efter de ska vi o köpa spjälsängen o lite annat smått o gott åt bäbisen på Ikea :) Efter de är de inte så himla mycket kvar.. Lite små plock o skötbordet, som vi redan vet vilket vi ska ha!

Nej, nu ska jag smälta maten o kika på tv lite innan vi hoppar in i duschen :)

Roger <3

Nya

Av Helené Gidhammar - 5 maj 2008 20:20

Jag har en ny bästis, de är nämligen:

       

Piggelin- Underbart gott!


Nu ska jag ta o plocka i hop lite här hemma, Mari kommer ju i morron ;) Ska iaf ta disken som är, dammsuga o sedan får vi se om jag orkar mer, måste ju hinna med o se på tv oxå, haha!


Roger <3

Av Helené Gidhammar - 5 maj 2008 15:16

Andra träffen i dag :) Gick väl bra! Roger kom hem ganska tidigt i morrse, så han fick sova två timmar längre, men han var ändå skit trött :) Han gör de så bra som följer med ändå! Han är redan världens bästa pappa ;)
I dag har vi pratat om förlossningen o allt som hör där till o kikat på en "pappa film", ganska mysig :) Sedan fick vi med oss lite papper hem.. När vi for hem så åkte vi på Ica o äntligen, efter flera dagars längtande, så fick jag min älskade prinsesstårta! Hittade en i går på Ica, men den var hel. Skulle jag köpt den skulle den vara slut samma kväll, inte allt för bra! Så i dag köpte jag sånthär två pack :) Lite bättre iaf! Den var så mummsigt god, den bara smällte i munnen!

Nu är Roger o kör motrocykel på körskolan, han håller på o ta MC kortet :) Han är så lycklig över de! Så ganska snart har han uppkörning, så kul för han! När han kommer hem blir de fiskbullar m. pärer, älskar de! Var så länge sedan vi åt de, så i dag får de bli de. Sedan far han o jobbar :/ Alltid lika jobbigt!
Mamma ville att jag skulle komma hemöver nu när dom har ledig vecka, så jag funderar på de. Men i dag orkar jag inte åka, i morron kanske :) O i morron ska kanske Mari komma o hälsa på, trevligt värre :) Var skit länge sedan vi sågs! Så nu var de på tiden, värsta är bara att jag måste städa ;) haha! Men de är inte mycket, dammsuga är ett måste!

I dag är de bara 87 dagar kvar tills vår lillskit beräknas komma :)


                                  

Mumms :)

Av Helené Gidhammar - 4 maj 2008 18:07

Första kläd köpet för oss, dom är ju så pyttesmå o super gulliga :) Dessutom en napphållare som vi fick av mormor när hon hade varit i Tallin, super söt!




Av Helené Gidhammar - 4 maj 2008 17:44

Lite bilder från sista April, en kväll med en massa underbara människor :)


Ovido - Quiz & Flashcards