Direktlänk till inlägg 24 juli 2008

V. 40

Av Helené Gidhammar - 24 juli 2008 09:44

Nu är du inne i den vecka då du förväntas föda, men i själva verket är det bara ca 5 procent av alla barn som föds på den beräknade nedkomstdagen. Du får räkna med plus/minus två veckor och de flesta föder efter det beräknade datumet. Om du går in i vecka 41, fortsätter du dina kontroller hos MVC som vanligt och i vecka 42 görs en extra kontroll på sjukhus med ultraljud för att kontrollera att både mor och barn mår bra. Ibland kan det behövas hjälp med att sätta i gång förlossningen, då sköts det på förlossningen/BB. Din kropp är förberedd med en uppmjukad och delvis öppnad livmoderhals och snart kommer barnet att vara i dina armar.

Ditt barn är nu ca 38 cm långt från huvud till stjärt och ungefär 50 cm från topp till tå. Det är nu redo att lämna sin trygga tillvaro i livmodern och börja sitt nya liv utanför. Det kommer att behöva all din kärlek och omvårdnad. Barnet är utrustat med över sjuttio olika reflexer, nästan allt fosterfett är borta och 15 procent av kroppen består av fett. Moderkakan lossnar från livmoderväggen vid födseln och navelsträngen slutar fungera samtidigt som barnet tar sina första andetag. När dessa första andetag tas, utlöser det vissa förändringar i hjärta och artärer som gör att blod leds till lungorna. Dina graviditetshormoner kan påverka det nyfödda barnet. Både pojkar och flickor kan ha svullna bröstvårtor och det kan till och med innehålla små mängder mjölk. Även könsorganen kan vara påverkade - blygdläpparna hos flickor och pungen hos pojkar kan vara förstorade. Det är normala avvikelser och försvinner efter ett kort tag. Det lilla barnet har vid födseln inte mindre än 300 ben i kroppen, medan vuxna har 206. Det beror på att vissa ben växer samman när barnet blir större.

Ungefär 6 - 12 veckor efter förlossningen brukar man träffa sin MVC-barnmorska för efterkontroll. Du ringer själv och beställer tid. Fundera gärna på om du behöver någon typ av preventivmedel, om ni inte vill ha barn tätt! Amning är inget hundra procentigt skydd.


                                       

 
 
Nina

Nina

24 juli 2008 10:43

jo jag har haft en del förvärkar som inte leder till något mer. börjar bli lite småfrustrerande. nu går jag på 2-3 låååångpromenader om dagen, barnmorskan rekommenderade det, hoppas att det leder ill ngt ;) ibland känns det som om bebben aldrig kommer komma ut, den har flyttat in i magen för gott.

http://thepioneer.blogg.se

 
nina

nina

24 juli 2008 11:23

haha jag vet, har samma skoproblem här. har ett par sandaler som jag kan ha. kanske inte dom bästa promenadskorna men dom får duga. jobbigt har du problem med foglossning lr? det är det enda som jag verkar ha klarat mig från under den här graviditeten.

ja det lutar mot en liten liam. enda namnet vi varit överens om från början. lite tur ändå att det inte är en tjej för där kunde vi inte alls komma överens. har ni några namn?

http://thepioneer.blogg.se

 
MalinS

MalinS

24 juli 2008 13:34

Ja, visst har vi engagerade pappor! Tur vi fick bra "extrapappor" istället ;D Nej, men det kändes jättebra faktiskt.. Dömde ut honom, och fick verkligen säga hur jag kände. Skönt!! Fick till och med Korven att gråta ;O Det jag hatar mest, är att jag fortfarande älskar han lika sjukt mkt som jag alltid gjort. Gah! Han förtjänar inte min kärlek..

http://genombrott.bloggagratis.se

 
Nina

Nina

24 juli 2008 15:39

jag har hela tiden varit säker på att jag ska få tidigare. tom barnmorskan har sagt det. har varit sjukskriven för hotande förtidsbörd och haft kraftiga sammandragningar sen vecka 20 och nu på sistone har jag haft mkt förvärkar och så. men jag börjar tro att det inte spelar någon roll. Nu är det knappt en vecka kvar till BF så det där att föda för tidigt ser inte så lovande ut.. tänkte försöka pricka BF istället ;)

http://thepioneer.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helené Gidhammar - 14 maj 2009 21:47

   Nu lämnar jag bloggagratis och bloggar i stället här: http://missh.blogg.se                                     Hoppas vi ses där i stället!...

Hur

Av Helené Gidhammar - 13 maj 2009 20:45

Jag vet inte hur länge jag har försökt mej på de här med kodmallar och skit, ändå fattar jag ingenting! Nu ser de värre ut än innan jag börja.. Jävla skit, jag vill ju få till de innan jag börjar blogga där. Har dessutom slut på bilder här, vill inte...

Av Helené Gidhammar - 13 maj 2009 09:27

I går var vi ju och fira farfar, som fyllde 70. Mycket trevligt! Massa god mat, fika och tråta :) Farfar hade nog en toppen dag, han såg iaf lycklig ut! Vid 20 gav vi upp då mormor/gammelmormor skulle till Stockholm i dag och taxin skulle komma 05. E...

Av Helené Gidhammar - 12 maj 2009 11:57

Natten har varit jätte jobbig, Elton ville inte alls komma till ro. Så i natt har han ätit många gånger, vilket jag inte är van längre.. Tidig morron blev de oxå. Frukost och gröt, sedan sov han lite mindre än en timme till. Vilket är lite för prins ...

Av Helené Gidhammar - 11 maj 2009 19:15

Har precis nattat Elton, ikväll tog de inte änns 10 minuter :) Minns inte när de gick så smidigt sist.. Utan protester dessutom, underbart! Hoppas han sover bra i natt nu, skulle verkligen behöva de.                             ______________________...

Ovido - Quiz & Flashcards