Alla inlägg under juli 2008

Av Helené Gidhammar - 24 juli 2008 09:44

Nu är du inne i den vecka då du förväntas föda, men i själva verket är det bara ca 5 procent av alla barn som föds på den beräknade nedkomstdagen. Du får räkna med plus/minus två veckor och de flesta föder efter det beräknade datumet. Om du går in i vecka 41, fortsätter du dina kontroller hos MVC som vanligt och i vecka 42 görs en extra kontroll på sjukhus med ultraljud för att kontrollera att både mor och barn mår bra. Ibland kan det behövas hjälp med att sätta i gång förlossningen, då sköts det på förlossningen/BB. Din kropp är förberedd med en uppmjukad och delvis öppnad livmoderhals och snart kommer barnet att vara i dina armar.

Ditt barn är nu ca 38 cm långt från huvud till stjärt och ungefär 50 cm från topp till tå. Det är nu redo att lämna sin trygga tillvaro i livmodern och börja sitt nya liv utanför. Det kommer att behöva all din kärlek och omvårdnad. Barnet är utrustat med över sjuttio olika reflexer, nästan allt fosterfett är borta och 15 procent av kroppen består av fett. Moderkakan lossnar från livmoderväggen vid födseln och navelsträngen slutar fungera samtidigt som barnet tar sina första andetag. När dessa första andetag tas, utlöser det vissa förändringar i hjärta och artärer som gör att blod leds till lungorna. Dina graviditetshormoner kan påverka det nyfödda barnet. Både pojkar och flickor kan ha svullna bröstvårtor och det kan till och med innehålla små mängder mjölk. Även könsorganen kan vara påverkade - blygdläpparna hos flickor och pungen hos pojkar kan vara förstorade. Det är normala avvikelser och försvinner efter ett kort tag. Det lilla barnet har vid födseln inte mindre än 300 ben i kroppen, medan vuxna har 206. Det beror på att vissa ben växer samman när barnet blir större.

Ungefär 6 - 12 veckor efter förlossningen brukar man träffa sin MVC-barnmorska för efterkontroll. Du ringer själv och beställer tid. Fundera gärna på om du behöver någon typ av preventivmedel, om ni inte vill ha barn tätt! Amning är inget hundra procentigt skydd.


                                       

Av Helené Gidhammar - 24 juli 2008 00:02


V. 39(38+6)

        

Av Helené Gidhammar - 23 juli 2008 23:08

Pappa ringde precis o sa att han har kommit på vilken dag knodden kommer dyka upp :) Den 5 Augusti, för då har han o mamma bröllopsdag, de tror han stenhårt på :) Tiden skulle han åter komma med sedan sa han ;) Haha!


Mormor sa i dag att hon tror att knodden kommer nu till helgen, hoppas verkligen på mormors gissning nu ;)

Roger <3

Av Helené Gidhammar - 23 juli 2008 21:30

Fick besök av mormor förut, hon kom med jordgubbar o grädde :) Så vi mumsa på dom, prata en massa o kika på tv! Supermysigt.

                       

Nyss prata jag med Therese i telefon, i 40 minuter :) Alltid lika kul o prata! Nu är de mycket gravid o bäbis prat som gäller :)
Så till helgen ska se till o ses, var en evighet sedan nu..

Nu ska jag ta o koka lite te o hoppa in i duschen efter de, hann aldrig de innan mormor kom förut!

Roger <3

Av Helené Gidhammar - 23 juli 2008 18:09

I dag är mammas gissning på datum :) Men, dock är inget på G! Mår som vanligt, dåligt men inga känningar!
Så tyvärr har mammsen fel, iaf på datum. Får se om de kanske kikar ut en tjej på 4025g så får hon lite rätt ;) Fast dagen är ju inte slut.. Mamma ringde nyss o sa att jag skulle ut o jogga lite ;) haha! Skulle ha gjort de om jag orkat.. (Eller inte!)

Annars har dagen varit lugn. Jag har mest legat o vride mej i soffan, kika på massa värdelöst skit på tv:n o ätit :) Vilken dag!
När Roger vakna, efter två nångång så kika vi på ett avsnitt av One Tree Hill, lika bra som alltid! Sedan gjorde vi lite mat eller Roger gjorde de, för mej blev de kräm med mjölk o två tomater, inte sugen på nått just nu! Men de fick duga i dag, ska väl ändå fika nåe senare i kväll :)
Innan Roger for o jobba så gick vi ner med en massa grejer i källaren, så nu ser man hallgolvet oxå :) Underbart! Lite grejer kvar i vardagsrummet, men de mesta ska kastas, så vi ska på tippen på Fredag så de är gjort!
När vi ändå var nere i kvällaren tog vi äntligen upp barnvagnen :) Så nu står den i sovrummet o väntar på att bäbisen ska dyka upp, precis som mamma o pappa! Haha, de känns så konstigt o skriva eller säga mamma o pappa, tänk att vi snart ska bli de :) Wow! Blir lika glad varje gång jag tänker på de.
Men nu är allt klart för att bäbisen ska komma!

Har även boka tvättid i dag, så på Fredag ska jag försöka fixa de. Så slipper vi tänka på de innan eller efter BB :)
Sedan är de bara städning kvar, vilket mamma ska hjälpa mej med på Lördag! Underbart :) Sedan har jag gjort allt jag skulle innan bäbisen ska komma!

I dag är de 8 dagar kvar, fast igentligen en vecka.. De är ju onsdag i dag o tiden går ut nästa onsdag! En vecka? Vart tog igentligen tiden vägen :)
Sedan är de ju så konstigt, jag byter vecka varje Torsdag, ändå går tiden ut en Onsdag? :) Jaja, skit i samma. Bara h*n inte stannar för länge!

Nu ska jag nog sätta mej i duschen ett tag :) Svettas som en took! Sedan blir de som vanligt tv för mej i kväll..
                             

Roger <3

Av Helené Gidhammar - 22 juli 2008 21:44


14.25 i dag fick tjejen på FL en liten flicka :) Jag är mer än mest avis nu!!! Jag vill ju oxå, tycker verkligen att de är min tur nu ;) Precis nu eller om ett par timmar så Roger hinner hem så klart!

Nää, Fuskigt!

Av Helené Gidhammar - 22 juli 2008 20:06

De här är helt klart värsta dagen på hela graviditeten! Utan tvekan..

Dagen börja knappast bra, vakna när Roger kom hem o tänkte att de är lika bra jag går o kissar medans jag är vaken ändå. Visst, gammelmorfars tavla står i sovrummet o just precis så att jag skulle slå in tre tår i den! Ont som faaan, som att de jag redan har inte räcker..
Efter toa besöket tvinga jag mej o sova ett tag till, då jag inte somna förrän över två i natt. Före nio klev jag upp igen, då gick de verkligen inge längre! Ont i hela kroppen kravlar jag mej upp o fixar frukost, mammas underbart goda bröd o nästan en hel liter iskall mjölk, mumsigt :)

Efter frukosten var de menat att jag skulle försöka mej på o städa undan lite, men de gick ju som de gick, inte alls!
Så jag altinerade mellan datorn o soffan, med fötterna högt! Vid ett tog jag en lång dusch, den var verkligen guld värd! Jag älskar pallen i duschen, synd bara att fötterna inte gillar att vara neråt.. Satt där ett bra tag, efter de så väckte jag Roger! Grina en skvätt över att jag inte änns kunde duscha riktigt, handlederna vill inte vara med! Borsta tänderna gick allt annat än bra. Jag kan ju inte änns ta mej ner eller upp från toan! Jag är helt orkeslös i händerna.
Efter de ringde mamma, då brast de totalt! Böla som en galning över allt! Värken, att jag inte kan ha nåe kläder, skor i min storlek finns i huvudtaget inte, att jag vill att de ska vara över, att jag inte tänker gå 2 veckor över tiden, ja allt allt allt! Tur att jag har min mamma som orkar lyssna på mej :)
Hon ringde nyss o fråga hur de var med mej, som hon gör sidådär 20gånger om dagen ;) Men de är bara kul att hon är så engagerad! Nu satt hon o planera vad jag kunde äta för mat. Vi var ju till BM i dag, där blev jag åtsagd 20miljoner gånger att nu måste jag sluta äta allt salt!
Värderna vad annars bra, hade en ny BM, varken jag eller Roger tyckte hon var så bra, vi gillar ju Gunilla :) Men hon gjorde iaf de hon skulle.. Järnvärdet var bra, trotts att jag inte äte ett piller på två veckor, jag vet jag måste, men jag glömer hela tiden! Ändå låg de på 117, så bra har de nog aldrig varit föut :) Så de var bra! Dock hade jag gått upp 5 kilo på tre veckor? :O Därför jag blev åtsagd om saltet, för jag samlar på mej så himla mycket vatten. Därför jag har ont i lederna o att fötterna samlar på sej så ortoligt med vätska, även fats jag kissar som en took!
Bäbisen mådde bra, h*n låg med magen utåt, mot min mage :) Hjärtljuden var bra! Dock hade magen bara växt 1cm, från 35 till 36.. Men hon sa de, alla mäter olika. Så jag tror faktist att de blev annorlunda nu. Men skit i samma, bäbisen mår ju bra :) Sedan trodde hon att h*n skulle väga mellan 3500-4000g, haha! Över 4 får h*n då inte väga, för de har jag inte beställt ;)

Innan vi var till BM var vi till mormor med köksluckorna, så nu är dom äntligen borta från hallen, Woho! Sedan blev vi så tidga så vi åkte in på macken o tog en glass :) När vi kom in säger tjejen i kassan, helt appropå inget, men guuud vilek fin mage du har! Jag blev nästan rörd eller jag blev de :) Jag sa de till hon, ja men så känns de inte o att hon verkligen gjort min dag iaf! Så då gick man ut med ett leende på läpparna :)
Efter att vi varit hos BM åkte vi på Boom o skulle ha ljuslycktor till fönstret, hittade ett par som var sådär, så dom fick duga! Nu hänger dom så fint i vardagsrumms fönstret :) Sedan åkte vi o handla lite, for hem o Roger bar in datorn i vardagsrummet igen, så skönt att matbordet är tomt! Medans laga jag mat eller värmde ;) Hade kvar mat sedan mamma o pappa var här, underbart när man inte har ork till nått! Hann bara få i oss maten så skulle Roger o jobba.. Jag slumra till på soffan o sov nästan en hel timme, så underbart skönt :) Eller ja, så länge de vara efter åt är man ju som en flodhäst o ett kylskåp, samtidigt! Härligt..

Nu sitter jag här med en kexxhoklad o iskallt vatten! Bara skit på tv:n o en riktig röra runt om mej.. Men jag orkar inget i kväll! Så jag ska nog se om jag kan leta fram en sevärd film i stället o gosa med kissemissarna! Resten får jag ta i morron, när Roger har vaknat så vi kan hjälpas åt lite :) Går så mycket bättre då! Sedan ska vi se om vi kan få ut vagnen ur källaren oxå, är sjukt mycket grejer där nu o den står självklar lääängst in :) haha!
Men nu måste jag o kissa innan bäbisen gör sönder blåsan..

Sorry för ett gnällit inlägg, men mamma har hört tillräckligt för denna dag/vecka/månad/år o Roger är inte hemma.. Men de är inte så långt kvar nu ;) haha!

Roger <3

Av Helené Gidhammar - 22 juli 2008 00:09

I dag är de ensiffrigt tills BF datumet :) Wow! Tänk, att nästa Onsdag går tiden ut.. Har fortfarande inte fattat de :) Men, de låter underbart när jag säger de! Som längst, innan dom sätter i gång mej, så är de 23 dagar kvar, den 13 Augusti har vi seeeenast vår efterlängtade bäbis här! Otroligt :) Hoppas dock på att jag får tidigare!

Sitter på FL o följer tjejen som har värkar, lite osäkert på om hennes vatten har gått eller inte :) Så nu är de superduper spännande! Jag vill oxå!

                                     9  d  a  g  a  r   k  v  a  r  ! ! !


Roger <3

Ovido - Quiz & Flashcards